روش مطالعه رتبه‌ی 24 کنکور در فیزیک:پاسخ‌ها را بررسی می‌کردم! اینکه همه میگن با معلم های برتر به اوج رسیدم و این جور حرفا .... درسته! ولی همه اینجوری نیستند.... به ادامه مطلب برید که ببینید حتی در منطقه سه بودن هم توفیقی در عدم موفقیت نداره اینم شاید یکم بی انصافی باشه که همه تلاش های دیگران رو به پای معلم اون ها بذاریم !!! حتما ادامه مطلب رو دنبال کنید...

برگرفته از سایت کانون

روش مطالعه رتبه‌ ی 24 کنکور در فیزیک: پاسخ‌ ها را بررسی می‌کردم!

در مقاله‌ ی زیر با معصومه نوروزی رتبه‌ ی 24 منطقه‌ ی 3 رشته‌ ی ریاضی در زمینه‌ ی روش‌های مطالعه‌ ی او در درس فیزیک گفتگو کرده‌ایم؛ و هم‌ اکنون در رشته‌ ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می‌ کند، از بندر دیّر موفق به کسب این رتبه شد و فیزیک را درکنکور، 71.9 درصد زده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌ های خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:

مفهومی خواندن و تست زیاد زدن.

آیا در این درس المپیادی بودید؟

خیر.

روش مطالعه‌ ی شما در این درس چگونه بود؟

بعد از تدریس دبیر، خودم در خانه، هم جزوه و هم مطالبی که سر کلاس گفته شده بود را مطالعه می‌ کردم و متن و سوالات کتاب را می‌ خواندم و حل می‌ کردم و در حین انجام این فرآیند، نکته‌ برداری را فراموش نمی‌ کردم.

سپس سراغ درس‌ نامه‌ ی کتاب تست می‌ رفتم و اگر مطلب جدیدی داشت سعی می‌ کردم یاد بگیرم و در کتاب یاجزوه‌ ی خود یادداشت کنم. سپس تست‌ های آن قسمت را تقسیم می‌ کردم و در هر روز هفته قسمتی از آن را می‌ زدم و تا بدین ترتیب هم امکان مطالعه‌ ی دروس دیگر وجود داشته باشد و هم باعث یادآوری مطالب ‌شود. در هنگام تست‌ زدن مطالب مهم و نکات را استخراج و در جزوه‌ ی خودم یادداشت می‌ کردم.

علاوه بر این تست‌ های مهم یا نکته‌ دار یا تست‌ هایی که مطلب را در حد امکان پوشش می‌ داد، ستاره‌ دار می‌ کردم تا در سری‌ های بعدی اگر وقت نداشتم کل تست‌ ها را بزنم به این‌ ها اکتفا کنم.

یک برنامه‌ ای بودن را در منابع و برنامه‌ ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌ دانید؟

در کل یک‌ برنامه‌ ای بودن باعث آرامش و عدم سردرگمی می‌ شود و به پیشرفت کمک زیادی می‌ کند. اما از آن‌ جائی‌ که بسیار سخت است در طول یک سال مدرسه و آزمون‌ ها هماهنگ باشند خودمان باید تلاش کنیم تلفیقی بین آن‌ ها ایجاد کنیم.

چقدر ذهن شما در مورد روش‌ های مطالعه‌ تان در این درس شفاف و واضح بود؟ در واقع فراشناخت داشتید.

از آن‌جا که روش مطالعه‌ ی هر شخصی مخصوص خود اوست باید سعی کنیم روش مطالعه‌ ای را که برای ما مناسب‌ تر است را کشف کرده و آن را پیاده کنیم من هم در طول تابستان روش مطالعه‌ ی مناسب خودم را در این درس می‌ دانستم

مهمترین منبع شما در این درس چه بود؟

کتاب درسی

کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟

مهم‌ ترین منبع من بود و نکات را در کتاب یا جزوه می‌ نوشتم.

لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

در مدت بسیار کوتاهی از کلاس‌های خارج از مدرسه استفاده کردم که بسیار مفید بود ولی در سایر مدت‌ ها فقط از راهنمایی‌ ها و تدریس دبیر مدرسه استفاده کردم. نداشتن دبیر خصوصی مسئولیت و کاری که باید انجام داد را سنگین‌ تر می‌کند ولی سبب می‌شود مطالب بیشتر تثبیت شوند.

از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

از اواسط سال دوم که به کانون آمدم.

از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

از تابستان سال سوم به چهارم.

چگونه هدف‌گذاری می‌ کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟

در سال دوم ابتدا نمی‌ توانستم تست‌ های فیزیک را بزنم ولی با افزایش ساعت مطالعه و مقدار تمرین تشریحی درصدهایم خیلی پیشرفت کرد. در سال سوم نیز علی‌ رغم این‌که تست هم می‌ زدم ولی باز در آزمون‌ ها موفق نبودم لذا از نیم‌ سال دوم شروع به تمرین تشریحی کردم که باعث پیشرفت من در این درس شد. در سال چهارم دیگر روش‌ هایم را کشف کرده بودم و پایه را خیلی خوب و پیش را متوسط می‌ زدم.

اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوال‌ های کنکور سراسری یا تالیفی

سوال‌ های سراسری و سپس تالیفی

بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

پاسخ‌ ها را بررسی می‌کردم و اگر پاسخ تشریحی با پاسخ من متفاوت بود یا نکته‌ ی جدیدی داشت یا راه ساده‌ تری بود سعی می‌کردم یاد بگیرم تا در جاهای دیگر بتوانم از آن استفاده کنم.

شما در 36 آزمون کانون شرکت کرده‌ اید آیا در آزمون‌ های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌ زدید؟

خیر هیچ‌ گاه آن را 100 درصد نزدم.

بعد از آزمون در این درس چه کار می‌ کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

به همان روش تست‌ زدن در خانه پاسخ‌ های آن را بررسی می‌ کردم و در بعضی از سوالات نیز سعی می‌ کردم بدون نگاه کردن به پاسخ تشریحی خودم حل کنم.

چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌ گذاشتید؟

بعد از دیفرانسیل بیشترین وقت خود را روی فیزیک صرف می‌ کردم تقریبا 2 ساعت در روز.

تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌ کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

در سال‌های پایه تشریحی خواندن باعث پیشرفتم می‌ شد ولی در سال کنکور غیر از تمرین های خود کتاب، تمرین تشریحی دیگری حل نمی‌ کردم و در واقع روش‌ های تستی و تشریحی‌ ام در این درس نزدیک به هم بود.

تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌ کردید؟

چون در تابستان و سال‌ های پایه روی سال اول و دوم و سوم سرمایه‌ گذاری کرده بودم لذا تقریبا در آن‌ها به تسلط خوبی رسیده بودم و بیشتر در سال چهارم فیزیک 4 را می‌ خواندم.

تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر خصوصی در مورد شما چگونه بود؟

در تابستان برای کتاب‌های اول و دوم و سوم کلاس رفته بودم و در سال چهارم دیگر نیازی به کلاس رفتن برای آن‌ها نداشتم علاوه بر این کتاب چهارم را نیز خودم می‌ خواندم و تاکید بیشتر بر مطالعه و تست زدن بود تا کلاس رفتن.

تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

در اکثر اوقات سال، مدرسه و کانون با هم هماهنگ بودند و در مدتی که مدرسه از کانون عقب‌تر می‌ ماند چون این درس نقطه‌ ی قوتم بود خودم آن را مطالعه می‌ کردم.

آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟

قطعا حمایت‌ های معنوی آن‌ ها موثر بود.

نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیر من شاید یکی از مهم‌ترین علل علاقه‌ام به فیزیک بود روشی که ایشان این درس را ارائه می‌دادند باعث می‌شد این درس جذاب و نشاط‌بخش باشد و اکثر دانش‌آموزان کلاس ما به این درس علاقه‌ی خاصی داشتند.

نقش پشتیبان ویژه‌ ی شما در این موضوع چگونه بود؟

پشتیبان ویژه‌ ی من در همه‌ ی دروس از جمله فیزیک، راهنمایی‌ های بسیار خوبی داشتند از جمله در دومینآزمون جمع‌ بندی که درصد فیزیک من پایین بود به کمک ایشان دلایل این اتفاق را نوشته و در آزمون آخر جبران کردم و پیشرفت تراز خوبی داشتم.

از کدام روش‌ های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌ کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

مرور زیاد و زیاد تست زدن.

آیا نکته‌ ای هست که دوست داشته باشید به دانش‌آموزان کنکوری دیگر بگویید؟

به هدف خود ایمان داشته باشید و فقط برای پیشرفت درس بخوانید.